Stok fotoğrafçılık, fotoğrafçıdan belli bir ücret karşılığında telif hakları alınan ve depolanan (stoklanan) fotoğrafların kullanıcıya satılmasıdır. Bu noktada fotoğrafçının çektiği fotoğraflar depolanır ve gazetelere, dergilere, kitapçılara, bloglara kısacası görsel kullanan tüm kullanıcılara satılır. Telif sorunu yoktur çünkü fotoğrafçıya belli bir ücret ödenir. Esasen burada satılan fotoğraf değil, telif hakkıdır. Depolanan fotoğraflar depolandıkları alanlarda sürekli barındırılır. Böylece ihtiyaç halinde herhangi bir fotoğraf defalarca indirilebilir, fotoğrafçı da aynı fotoğraftan sürekli para kazanır. Aynı fotoğraf farklı stok fotoğraf ajanslarına gönderilebilir. Tabi bu münhasır olmayan durumlar (non-exclusive) için geçerlidir. Mühnasır (exclusive) satılan fotoğraflar sadece o ajansa özel satılır.
Stok fotoğrafçılık 2'ye ayrılır.
Makro Stok Fotoğrafçılık: Fotoğraflar yüksek fiyata ve belli ajansa münhasır (exclusive) satılır. Geleneksel stok fotoğrafçılık olarak bilinir.
Mikro Stok Fotoğrafçılık: Fotoğraflar genellikle ucuza ve birden fazla ajansa (inclusive) satılır.
Türkiye'de pek bilinmeyen bu alan aslında dünyada çokça bilinir. İlk stok fotoğrafçılık ajansı 1920'lerde H. Armstrong Roberts tarafından kurulur. Amacı ise çekimlerden arta kalan fazlalık fotoğrafları gazete, dergi vs yerlere satmaktır.
Stok fotoğrafçılık sektörü son yıllarda hızla büyümüştür. Shutterstock, iStockPhoto, Fotolia gibi önde gelen ajansların yanında onlarca ajans kurulmuş ve binlerce fotoğrafçı, fotoğraflarını satmak için bu ajanslara göndermiştir.
Yukarıda örnek bir stok fotoğraf bulunmakta. Bu görsel bir çok kez kullanılmış klasik bir görseldir.
Peki stok fotoğrafçılık sistemi nasıl işler? Fotoğraflarınızı nasıl satabilirsiniz?
Fotoğrafçı (contributor) fotoğrafını herhangi bir stok fotoğraf ajansının sitesine yükler. Fotoğrafı tanımlar, fotoğrafı anlatan anahtar kelimeleri yazar ve ajansın incelemesine gönderir. Ajansa bağlı olarak 1 gün - 2 hafta içerisinde fotoğrafın kabul edilip edilmediği ile ilgili mail gelir. Fotoğraf kabul edildiyse sistemde (depoda) bekler. Diğer taraftan da görsele ihtiyacı olan ajans müşterileri ihtiyaçları olan fotoğrafları anahtar kelime yazarak arar. Eğer fotoğrafçının fotoğrafını seçerse ve indirirse ajans para kazanır ve belli bir kısmını fotoğrafçıya verir. Hesabında parası biriken fotoğrafçı da parasını (paranın belli bir limiti aşması gerekebilir) belirtilen ödeme yöntemiyle alır.
Peki fotoğraflar bir kere mi satılır? Tabii ki hayır. O fotoğraflar server'larda bekler ve müşteri beğenirse tekrar tekrar indirebilir.
Stok fotoğrafçılığın iyi yanı, kimse ne zaman hangi fotoğrafın kabul edileceğini bilemez. Bir kertenkele fotoğrafı veya bir yemek fotoğrafı satılabilir. Tamamen fotoğrafçının gayretine ve kabiliyetine bağlı bir sektördür. Amatör fotoğrafçısından profesyoneline bir çok kişi ciddi miktarlarda para kazanır.
Bol kazançlar.
Stok fotoğrafçılık 2'ye ayrılır.
Makro Stok Fotoğrafçılık: Fotoğraflar yüksek fiyata ve belli ajansa münhasır (exclusive) satılır. Geleneksel stok fotoğrafçılık olarak bilinir.
Mikro Stok Fotoğrafçılık: Fotoğraflar genellikle ucuza ve birden fazla ajansa (inclusive) satılır.
Türkiye'de pek bilinmeyen bu alan aslında dünyada çokça bilinir. İlk stok fotoğrafçılık ajansı 1920'lerde H. Armstrong Roberts tarafından kurulur. Amacı ise çekimlerden arta kalan fazlalık fotoğrafları gazete, dergi vs yerlere satmaktır.
Stok fotoğrafçılık sektörü son yıllarda hızla büyümüştür. Shutterstock, iStockPhoto, Fotolia gibi önde gelen ajansların yanında onlarca ajans kurulmuş ve binlerce fotoğrafçı, fotoğraflarını satmak için bu ajanslara göndermiştir.
Yukarıda örnek bir stok fotoğraf bulunmakta. Bu görsel bir çok kez kullanılmış klasik bir görseldir.
Peki stok fotoğrafçılık sistemi nasıl işler? Fotoğraflarınızı nasıl satabilirsiniz?
Fotoğrafçı (contributor) fotoğrafını herhangi bir stok fotoğraf ajansının sitesine yükler. Fotoğrafı tanımlar, fotoğrafı anlatan anahtar kelimeleri yazar ve ajansın incelemesine gönderir. Ajansa bağlı olarak 1 gün - 2 hafta içerisinde fotoğrafın kabul edilip edilmediği ile ilgili mail gelir. Fotoğraf kabul edildiyse sistemde (depoda) bekler. Diğer taraftan da görsele ihtiyacı olan ajans müşterileri ihtiyaçları olan fotoğrafları anahtar kelime yazarak arar. Eğer fotoğrafçının fotoğrafını seçerse ve indirirse ajans para kazanır ve belli bir kısmını fotoğrafçıya verir. Hesabında parası biriken fotoğrafçı da parasını (paranın belli bir limiti aşması gerekebilir) belirtilen ödeme yöntemiyle alır.
Peki fotoğraflar bir kere mi satılır? Tabii ki hayır. O fotoğraflar server'larda bekler ve müşteri beğenirse tekrar tekrar indirebilir.
Stok fotoğrafçılığın iyi yanı, kimse ne zaman hangi fotoğrafın kabul edileceğini bilemez. Bir kertenkele fotoğrafı veya bir yemek fotoğrafı satılabilir. Tamamen fotoğrafçının gayretine ve kabiliyetine bağlı bir sektördür. Amatör fotoğrafçısından profesyoneline bir çok kişi ciddi miktarlarda para kazanır.
Bol kazançlar.